ياسمين حمدي

ياسمين حمدي

كاتبة قصص وروايات

جلست على السرير .. وطلبت من رنين أن تتركني وحدي قليلا .. أغلقت الباب بالمفتاح وأخذت حقيبتي وتركت هاتفي بالغرفة .. وفتحت الشباك ونزلت منه الى الشارع بهدوء شديد .. جريت إلي أن وصلت إلى الطريق وأوقفت سيارة وركبت .. في تلك الفترة بحث عني سليمان بكل مكان ولم يجدني ..لم يكن يعلم أنني مازلت بمدينة الفيوم ولم أخرج منها ابدا .. فقد ذهبت الي ام خالد زوجة عم سيد واختبأت عندها وطلبت منها أن أقيم معها طوال فترة حملي وطلبت منها أيضا ألا تخبر أحد .. وعندما أصرت أن تعرف السبب حكيت لها كل شيء منذ البداية .. وتعاطفت معي كثيرا .. بقيت ببيت ام خالد كل شهور حملي .. وفي تلك الأيام هدأت نفسي ونظرت الي كل شيء بمنظور مختلف لقد سمحت للجميع أن يتجاوزوا معي وذلك ادخل الشيطان برأس سليمان وجعله لا يعرف ماذا يفعل .. دخل الشك في قلبه كاد أن يقتله .. لقد تجاوزت مع الله أكثر من اللازم .. ونسيت ان كل شيء افعله ما هي إلا ذنوبا أحملها فوق عاتقي في الدنيا قبل الآخرة ..تساهلت مع الجميع بنية سليمة وكانت هذه النتيجة .. علي أن ألوم نفسي قبل أن ألوم زوجي .. فأنا السبب منذ البداية ..
اقرأ المقال
Sep 22, 2020 - ياسمين حمدي
الو سليمان .. ايه ياحبيبتي عاملة ايه لسه تعبانة ؟! اه تعبانة اوي .. مش هقدر اقعد لوحدي .. لازم تيجي الصبح...
اقرأ المقال
Sep 22, 2020 - ياسمين حمدي
هعمل ايه لو طلعت حامل من الحيوان ده ياسليمان .. قلتها وانا لا أتمالك نفسي من البكاء .. يارب أموت...
اقرأ المقال
Sep 22, 2020 - ياسمين حمدي
وبالفعل اشترى سليمان بيت جميل جدا .. أمامه حديقة كبيرة .. لم يكن بيتا كبير ا .. أنه بيت صغير...
اقرأ المقال
Sep 22, 2020 - ياسمين حمدي
سليمان انا آسفة اني كل شوية بفتح الموضوع ده .. بس بجد متوترة اوي من موضوع الصور ده .. جيدا...
اقرأ المقال
بعد أن سافر سليمان .. دخلت الي الغرفة وتمددت علي السرير .. حتي غلبني النوم .. نمت وكأنني لم أنم منذ ايام .. وعندما استيقظت .. لم أكن أعرف كم الساعة ولكن حل الليل .. خرجت من الغرفة .. لا احد بالخارج .. نظرت من الشباك ..لم يكن هناك أي أحد .. فقط انا وصوت سكون الليل .. لا صوت لتلفاز أو سيارة تمر أو حتى أحد يتحدث الى أحد .. الكل نائمون بتلك البلدة الهادئه لا صخب لا إزعاج لاضوضاء .. جلست على السرير وكنت على وشك أن أمسك بهاتفي لأطمئن علي سليمان ولكن ما هذا .. أنه صوت بالخارج .. خفت كثيرا وذهبت لأتفقد من اين يأتي هذا الصوت .. هل هذا فأر يحاول التسلل إلى الداخل .. ام أنه شخص ما يحاول اقتحام المنزل !! ذهبت في اتجاه الشباك لأنظر ماذا هناك .. فوجدت سليمان واقفا أمام البيت .. حينما رأيته جريت مسرعه كما انا من فرحتي بقدومه .. فتحت الباب ..ثم عانقته .. سليمان انت جيت ازاي .. مش قولت هتيجي بعد كام يوم .. مقدرتش وحشتيني .. ابتسمت وقلت في خجل !! وانت كمان على فكره .. نظر إلي من فوق الى تحت ببطئ شديد ثم ابتسم في صمت ..اعرف هذه النظره جيدا وما وراءها .. بتبصلي كده ليه .. اصل بصراحة .. عود البطل ملفوف اوي .. قالها بوقاحة .. حمدي الوزير ستايل !!! ايه ده احترم نفسك ..!! قلتها وانا اضربه في كتفه .. انتي ازاي خارجه من أوضتك كده .. ماهو مفيش حد غير انا وام خالد واصلا نايمة . طيب وانا .. وانت ايه؟!
اقرأ المقال
Sep 13, 2020 - ياسمين حمدي
ساعدني ان أذهب الي الحمام واجلسني علي حافة البانيو ثم أخذ ينزل الماء الدافئ على شعري ويدخل أصابعه بين خصلاته...
اقرأ المقال
Sep 13, 2020 - ياسمين حمدي
أمسكت هاتفي بيدي وفتحته .. وللأسف وجدت رساله من حسام ليتني قرأتها قبل أن أذهب الي هذا المكان .. جيدا...
اقرأ المقال
Sep 13, 2020 - ياسمين حمدي
بعد تفكير عميق .. الو .. حسام .. ايوه يا جيدا .. عامله ايه الحمد لله ..بقولك ايه ..صوفيا دي...
اقرأ المقال
Sep 12, 2020 - ياسمين حمدي
ذهب حسام ليقنع سليمان بالخروج .. وانا كنت واقفة بالخارج .. لا مش موافق .. ليه ياسليمان بطل نكد .. ياعم انا...
اقرأ المقال
قررت في الصباح أن أقوي قلبي أكثر من ذلك فأنا مطمئنه تماما من حب سليمان .. وعاهدت نفسي ألا يمر يوما بعد انقضاء ايام العدة .. الا ويكون قد صار زوجي .. ذهبت الى المصحة في كامل أناقتي .. منذ أن دخلت وانا اضحك وامزح مع الجميع وخاصة سفيان .. كان سيموت من غيظه .. وظل يتحدث ويضحك مع صوفيا محاولا إغاظتي ايضا ..ولكن عيناه لم تنزل عني ابدا .. ايه ده غريبه يعني .. هيه ايه ايلي غريبة ؟! يعني امبارح كنتي حاجه والنهارده حاجه تانيه خالص. لا عادي انا بس مشكلتي اني مودية شويه .. ماتستغربش لما تلاقيني كل يوم غير التاني .. اوك ماشي خلاص انا كده فهمت .. جاءت تلك التي تدعى صوفيا وتحدثت معي .. هاي دكتورة جيدا .. لا باس عليك..باش فطرتي؟ ايه مالك فيه ايه ؟!.. ما كاين والو !.. وشنو كاين ؟!
اقرأ المقال
Sep 7, 2020 - ياسمين حمدي
مرت أيام منذ بدء عملي بالمصحة كان يتجنب خلالها سليمان التحدث معي أو الاحتكاك بي بأي شكل .. الكل مشغولون .. ...
اقرأ المقال
Sep 3, 2020 - ياسمين حمدي
وعندما ذهبنا الي المصحة وجدت وجوه جديدة بالمكان .. اثنان من الأطباء وبنت .. لم تكن ترتدي البالطو الأبيض .....
اقرأ المقال
Sep 3, 2020 - ياسمين حمدي
بعدها ذهبت الي البيت وانا اشعر بالإحباط الشديد .. سليمان على علاقة بأحد .. وليس اي احد انها راقصة أو...
اقرأ المقال
Aug 31, 2020 - ياسمين حمدي
بعد أن نزل سليمان جلست لأفكر ماذا سأفعل لأسترضيه واجعله يسامحني .. والله لو كنت رأيت نظرة كره واحدة في...
اقرأ المقال
استيقظت من نومي وجدت نفسي نائمة على سريري .. قمت مفزوعة لأتأكد أن كل شيء قد انتهي وأنني وحدي بالبيت .. كل شيء بمكانه لا آثار لحريق .. أو ما إلى ذلك .. وحينما كنت أمر بجانب المرآه نظرت نظرة سريعه ومضيت .. ما هذا ؟ .. رجعت مره اخرى ونظرت بالمرآه .. لا آثار لخربشه أو جروح اي شيء بوجهي .. نظرت إلى هاتفي .. ماهذا .. أنه يوم الاربعاء ١٥ /٣ .. كيف ؟.. لم يمر على بقائي بالقاهرة سوى يوم واحد .. معقول
اقرأ المقال
Aug 30, 2020 - ياسمين حمدي
بعد ان فعلت كل ما قاله لي الشيخ عبد الرحمن .. بالفعل بعد ثواني قليلة وجدت الورقتان ترتجفان داخل السلة...
اقرأ المقال
Aug 30, 2020 - ياسمين حمدي
بعدما رحل سليمان .. شعرت بالحزن وجلست صامته. جاءت رنين ثم جلست بجانبي .. لم تكن لديها ماتقوله...
اقرأ المقال
Aug 30, 2020 - ياسمين حمدي
جلست مع والدة حسام وحدنا .. قالت لي .. معلش يابنتي استحملي ماهو ايلي حصل مش شوية .. بكيت وقلت انا عارفه...
اقرأ المقال
Aug 30, 2020 - ياسمين حمدي
نمت على سريري وعانقت وسادتي .. لم أكن أريد أن أنام .. أشعر بنشوة غير مبررة .. لا أفهم نفسي...
اقرأ المقال
وعندما استيقظت توضأت وصليت وبقيت جالسه بالمنزل .. لا أفعل شيئا ولا اود ان افعل اي شيء بحياتي .. ولكن تراودني فكرة الرجوع .. اعرف انني لن ارتاح بأي مكان .. لم أدع مكانا واحدا دون أن أترك به ذكريات سيئة .. ولكن على الأقل ارجع الي بيتي وعملي بلندن .. فليس لي مورد رزق هنا .. وليس ل.... جيدا .. التفت خلفي لقد سمعت صوت أحد يردد اسمي .. ولكن تجاهلت الصوت .. وبدأت في التفكير مرة أخرى .. حينها سمعت الصوت بشكل اوضح ..
اقرأ المقال
Aug 29, 2020 - ياسمين حمدي
بعد كده جت والدة الدكتور سليمان وقالت لكل الناس في المصحة أنه سافر ومش راجع وقبضت الناس مرتباتها وفضت...
اقرأ المقال
Aug 29, 2020 - ياسمين حمدي
ازيك يا دكتورة جيدا عاش من شافك .. ازيك يا عم سيد .. نحمده علي كل حال.. هوه فيه ايه ؟! ايه ايلي...
اقرأ المقال
Aug 10, 2020 - ياسمين حمدي
وبالفعل سافرت الى القاهرة ومعي جسمان سليم .. وذهبت الى بيت والدته .. لم اجد احد سواها وبعض الأقارب .....
اقرأ المقال
Aug 10, 2020 - ياسمين حمدي
مرت ثلاث سنوات .. لم اعرف كيف تحملت كل ماحدث خلالها .. كل يوم كان يمر علي وكأنني في الجحيم بعينه...
اقرأ المقال
أنه شخص لا اعرفه ولكنني رأيت تلك العيون من قبل .. أتذكر تلك النظرات جيدا نظرت ايه وأطلت النظر .. فأبتسم وقال .. ممش هتقوليلي اتتتفضل .. انت مين.. أأنا سسليم مش فاكراني سليم..؟ اهلا اتفضل .. انت جيت ليه .. قصدي جيت امتى؟ ججيت ممن ككام يوم .. قاعد عععند وواحد صصاحبي جاي سياحة والا إقامة .. لا انا قاعد .. جاي على شغل.. طيب تشرب ايه الأول.. ممكن ققهوة.. طبعا .. حالا ايه ده .. ايه ايلي جاب سليم هنا ..؟ وياترى جاي لوحده والا معاه سليمان .. يارب هوه فيه ايه انا ما صدقت إن الدنيا هديت وابتدت حياتي تتظبط..
اقرأ المقال
Jul 31, 2020 - ياسمين حمدي
ظلت أفكاري تتأرجح بي لا أعرف ماذا سأفعل.. حتي سألني القاضي .. لآخر مره.. ايه رأيك يامدام جيدا في كلام دكتور...
اقرأ المقال
Jul 31, 2020 - ياسمين حمدي
انتهزت فرصة عدم وجود سليمان أو حسام ولممت أشيائي وخرجت من المشفى دون علم أحد .. ذهبت الى خالتي ولم...
اقرأ المقال
Jul 31, 2020 - ياسمين حمدي
بعد أن خرج سليمان من الغرفة .. جاء حسام على الفور .. وعندما دخل تحدث الي ولكنني كنت شاردة.. جيدا .....
اقرأ المقال
Jul 30, 2020 - ياسمين حمدي
عندما سمعت هالة بخبر موت زين جاءتها حالة هيستيريا وظلت تصرخ وتبكي وتضرب نفسها ووجهها دون توقف إلى أن جاءتها...
اقرأ المقال
قضيت فترة بالمشفي لأتعالج من آثار فتح وتلوث جرح ولادتي القيصرية .. وايضا علقت المحاليل لأستعادة قوتي ومعالجة حالة الضعف العام التي كان تسيطر على كل جزء في جسدي.. في هذه الفترة تعافي سليمان وجاء الي.. دخل ورأسه مازالت ملتفة بالشاش الابيض وبيده عكاز يتكئ عليه.. عندما رأيته أدرت وجهي .. لم أكن أريد أن اري وجهه.. انا عارف انك مش عاوزه تبصي فوشي .. وعارف انك عمرك ما هتسامحيني.. بس اديني فرصة افهمك .. انا والله ماكنت هسيبك انا بعد ما مشيت رجعت في ساعتها عشان آخدك لكن للأسف عملت الحادثة وكنت في غيبوبة وأول ما فقت قولت لحسام على مكانك..
اقرأ المقال
Jul 30, 2020 - ياسمين حمدي
سليمان طلع شيطان .. قلتها وانا أتحدث مع نفسي .. بقولك ايه ياسليم .. انا شاكة أن هاله دي تكون عايشة...
اقرأ المقال
Jul 30, 2020 - ياسمين حمدي
عندما جاءت لي هالة آخر مره إدعت انها حامل وطلبت مني أن اتزوجها وبختها وطردتها من منزلي .. ليس لاني...
اقرأ المقال
Jul 30, 2020 - ياسمين حمدي
استندت على الحائط كي أقف على قدمي .. ولكن كدت أن أسقط فجاء الي وساعدني .. وأجلسني على الكرسي .. انت...
اقرأ المقال
Jul 30, 2020 - ياسمين حمدي
كنت أغلق عيناي من الخوف وأدعو الله ألا يلتفت لي هذا الوحش ابدا .. ماذا سيفعل بي .. وكيف ستكون...
اقرأ المقال
وفي اليوم التالي تحدثت بحدة مع سليمان .. سليمان انت هتفضل تتعامل معايا كده .. انا مش مستحملة المعاملة دي .. كفاية ايلي انا فيه .. كنت أتحدث بصوت مرتفع .. جاء الي ثم أمسك بشعري وأخذ يشده بقوة وقال .. انتي كمان ليكي عين تتكلمي .. ومش عاجبك اني زعلان .. صرخت وقلت .. آه سيب شعري ياسليمان انت مجنون .. انا ايلي مجنون .. انا عارف كل حاجة ثم أخذ هاتفي .. وفتحه بمنتهى السهولة قد أدخل كلمة السر الخاصة بي .. كيف عرفها .. ومنذ متى وهو يعرفها..؟؟ أستكمل حديثه كان يصرخ ويقول ..
اقرأ المقال
Jul 30, 2020 - ياسمين حمدي
قام الطبيب بعمل سونار .. للإطمئنان على صحة طفلي .. لان مازال موعد ولادتي المحدد لم يحن بعد .. ولكن...
اقرأ المقال
Jul 30, 2020 - ياسمين حمدي
وعندما دخلنا الى المصحة ونحن مازلنا نضحك .. سمعنا صوت سليمان من داخل مكتبه .. يصرخ حساااام .. دخل حسام إليه .....
اقرأ المقال
Jul 30, 2020 - ياسمين حمدي
وعندما ذهبت الى المصحة دخلت مباشرة الى غرفة تطل على المبنى مباشرة .. ثم أغلقت الباب جيدا بالمفتاح .. وفتحت...
اقرأ المقال
Jul 30, 2020 - ياسمين حمدي
ومنذ ذلك اليوم وانا ينحصر تفكيري فقط على هذا المبنى الصغير المتهالك خلف المصحة .. كنت دائما أنظر إليه وأحاول...
اقرأ المقال
كان الوقت قد تأخر .. انها المره الأولى التي ابقى بها بالمصحة لهذا الوقت من الليل كانت الساعه التاسعه تقريبا .. قد اتى دكتور منصف ودكتور مارك اللذان يهتمان بأمور المصحة ليلا .. لأول مره اتعرف عليهم بالرغم من وجودي في المصحة منذ فترة طويلة لكن لم يحالفني الحظ أن اقابلهم .. من الواضح أن سليمان دقيق في اختياراته للأطباء .. بمنتهى الصراحة الجميع هنا من الصفوة.. احترافية في المهنه ولباقه وبشاشة وأناقة ايضا .. هممنا بالخروج من المصحة وعندما كنت أفتح باب السيارة لأركب .. سمعت صيحة قد خرقت اذني .. وكأنها صرخة استغاثه.. أنه صوت ليس كصوت آدمي .. صوت لم أستطع تمييزه .. انقبض صدري وجريت على حسام .. حسام ايه الصوت ده .. مالك طيب بتترعشي ليه كده ..! انت ماسمعتش الصوت .. سمعت ياحبيبتي والله اهدي بس .. ايوه يعني الصوت ده جاي منين ..
اقرأ المقال
Jul 25, 2020 - ياسمين حمدي
وفي الصباح عندما كنا نرتدي ملابسنا استعدادا للذهاب الى العمل .. سليمان .. انا زين وحشني اوي انت ليه مش بتجيبه...
اقرأ المقال
Jul 25, 2020 - ياسمين حمدي
مرت الايام .. جميعها تشبه بعضها البعض .. كان يعاملني سليمان كأميرة .. وبالرغم من كل ذلك لم أكن أشعر...
اقرأ المقال
Jul 25, 2020 - ياسمين حمدي
عندما عرف سليمان بخبر الحمل كان مثل المجنون .. اتصل بوالدته على الفور .. واخبرها ثم اعطى لي الهاتف لأحادثها...
اقرأ المقال
Jul 25, 2020 - ياسمين حمدي
عندما كنت واقفة اطعم الكلاب تذكرت آخر مرة كنت هنا انا وحسام .. لماذا تذكرت لا أعرف ليتني انسى كل...
اقرأ المقال
وفي صباح اليوم التالي سافرنا الى تركيا لقضاء شهر العسل .. ذهبت وحاولت أن ألقي وراء ظهري كل الأفكار التي قد تعكر صفو حياتنا .. بالأمانة كانت هذه الأيام اسعد ايام بحياتي .. كان سليمان الشخص المحب الحنون الفارس الذي أتى على حصانه الأبيض ليحملني ويهرب من كل شيء .. تذكرت الحلم الذي حلمته في بداية أن تعرفت عليه .. وها هو يتحقق .. كان يمسك بيده وردة حمراء صار يمر بها على وجهي برقة وانا نائمة .. حبيبتي مش هتصحي بقى .. قالها برقة .. ففتحت عيني .. صباح الخير .. هيه الساعه كام .. الساعة ٨ .. طيب لسه بدري ياسليمان .. سيبني انام شوية .. ثم استدرت الى الجانب الآخر .. لسه بدري ايه قومي عشان نبدأ اليوم من أوله .. لا مش قادرة سيبني بقى ياسليمان ..قلتها بدلال وانا اتثائب وأدفع ذراعه الملتف حول خصري .. يعني مش هتقومي ؟! لا مش هقوم .. طييييب .. وهم أن يحملني .. طيب طيب خلاص هقوم والله هقوم اهو !!.. ذهبنا الى الشاطئ وتناولنا طعام الإفطار هناك .. كان الجو رائع .. أحببت البلد كثيرا ..
اقرأ المقال
Jul 25, 2020 - ياسمين حمدي
وعندما ذهبت الي البيت مع سليمان لم أكن أعرف ما تخبئه لي الأقدار هل سأكون سعيدة معه .. هل سأندم...
اقرأ المقال
Jul 25, 2020 - ياسمين حمدي
استيقظت في الصباح على صوت رسالة من حسام ..بها كلمات توجع القلب لكنني .. قرأت الرساله ثم قذفت الهاتف على...
اقرأ المقال
Jul 25, 2020 - ياسمين حمدي
ذهبت الي سريري وبقيت .. أبكي ثم أبكي لا أكف عن البكاء .. أشعر بوجع بقلبي .. لم أشعر بذلك...
اقرأ المقال
Jul 25, 2020 - ياسمين حمدي
بعد أن أشتريت ثوب الزفاف وانا في طريقي لركوب السيارة كنت شاردة كعادتي .. فتعثرت في حجر ملقى علي الارض...
اقرأ المقال
وفي اليوم التالي قابلت سليمان لشراء بدلة وثوب الزفاف وعندما فتحت باب السيارة وجدت حسام جالسا بالمقعد الخلفي .. يارب انا تعبت .. مش قادرة أتحمل وجوده ولا غيابه .. يارب انا مش وحشة .. يارب ساعدني مايبنش عليا حاجه .. جيدا مالك يابنتي ماتركبي.. اه حاضر هركب .. انا آسف اني جيت والله بس سليمان صمم اني اجي أنقي معاكم ..قالها حسام بمنتهي الجدية والعبوس .. مالك يلاه بتتكلم جد كده مش واخد عليك وانت عامل محترم قالها سليمان .. يابني آدم قولتلك عيان ومصدع وواخد مضاد حيوي وانت صممت اني برضو آجي .. قالها بحدة شديدة حتى شعرت أن سليمان تضايق من أسلوبه .. طيب خلاص ياحسام طالما تعبان هرجعك البيت .. حينما وجد حسام أن سليمان قد حزن وعبس وجهه .. اعتدل في جلسته وضربه على كتفه وضحك .. انت عبيط يلاه هوه انا برضو هسيبك في يوم زي ده .. امال مالك عمال تقطمني من ساعة مانزلنا ليه يا حوس .. طيب حقك عليا يا قلب حوس قالها وهو يمسك وجهه ويقبله على خده .. الحنيه والصبر والتحمل والرقة والشجن والوجع والصمود و الايثار متجسدة في انسان كيف لا أحبه ..
اقرأ المقال
Jul 25, 2020 - ياسمين حمدي
ماذا حدث .. لماذا يبكي ذلك الغبي الكاذب .. لقد كذب على انا أقسم أنه يحبني .. انا تأكدت من ذلك...
اقرأ المقال
Jul 25, 2020 - ياسمين حمدي
تحدث معي حسام على الواتس آب وسألني اذا ماكنت قد فكرت في موضوع سليمان .. لا أعرف لماذا تحدثت معه...
اقرأ المقال
Jul 25, 2020 - ياسمين حمدي
ازاي ..ايه ايلي بتقوليه .. جيدا انتي بتهزري ؟! لا مش بهزر يا سليمان .. طيب ليه عملتلك ايه .. انتي...
اقرأ المقال
Jul 23, 2020 - ياسمين حمدي
بعد ان ذهب الجميع دخلت ال سريري وأمسكت الأجندة لا طاقة لي أن اتركها أو أن أحرقها أو أن ارجعها...
اقرأ المقال
جاء حسام ووالدته حسب اتفاقنا .. انها سيدة بسيطة لديها ضعف شديد في الإبصار بالكاد تراني .. رحبت بهم ..ثم استأذن حسام لأداء صلاة الجمعه وبقينا انا ووالدته .. جاءت وجلست معي علي طاولة بالمطبخ .. قالت لي .. كان نفسي اشوفك ده حسام والله في سيرتك علي طول .. ربنا يابنتي يتمم بخير سليمان ابن حلال ويستاهل كل خير ربنا يعوضه بيكي يارب .. شكرا ياطنط عقبال حسام .. ان شاء الله تفرحي بيه قريب ..؟ كنت أتحدث معها وانا أحضر الطعام ..إنها سيدة مريحة تتحدث معها دون تكلف كنت علي طبيعتي .. ولكن حديثها كان غريبا .. حسام حظه قليل ياعيني .. بييجي علي نفسه دايما عشان غيره ..مابيفكرش ازاي يسعد نفسه .. أهم حاجه عنده يشوف ايلي حواليه مبسوطين .. ربنا يخليهولك ياطنط .. ويفرحك بيه .. يارب يابنتي اشوفهم هوه وسليمان مبسوطين .. وربنا يعوض سليمان ..ايلي حصل له مكنش قليل.. اصعب حاجه ممكن تدمر الراجل الخيانة ربنا ينتقم منها بقي مطرح ما راحت .. خيانة؟
اقرأ المقال
Jul 22, 2020 - ياسمين حمدي
وفي الصباح استيقظت مبكرا لتحضير الطعام و ذهبت لأختار ملابس مناسبة ..كنت أشعر بالحيرة ماذا ارتدي ..بيجامتي المحببه بما...
اقرأ المقال
Jul 22, 2020 - ياسمين حمدي
الو .. جيدا ازيك .. الحمد لله .. نمت والا لسه ؟! لا صاحي كنت لسه هدخل انام .. ماشي معلش...
اقرأ المقال
Jul 22, 2020 - ياسمين حمدي
وعند الساعة الثامنة وجدت سليمان يتصل بي .. جيدا يلا انزلي انا تحت .. استكملت ارتداء ملابسي ونزلت وانا احمل...
اقرأ المقال
Jul 22, 2020 - ياسمين حمدي
ذهبت الي بيتي ببال منشغل وقلب موجوع وتضارب في الأفكار ..أشعر كثيرا بالحزن .. ولكن عندما وصلت الي البيت وجدت...
اقرأ المقال
مر يومان وقد تحسنت وبدأت أخرج الي العمل ولكن زين مازال بالمشفي يقومون بمتابعة حالته خوفا من حدوث مضاعفات .. كان سليمان تلك الفترة منشغل كثيرا مع ابنه لا يستطع أن يأتي الي المصحة ويتركه.. صباح الخير ياحسام .. اهلا صباح النور حمد الله عالسلامة نورتي المصحة .. قالت رنين حمد الله علي سلامتك يادكتورة .. الله يسلمك شكرا؟.. استأذن حسام لانه كان لديه الكثير من العمل لقد كان يتابع الحالات ويشرف علي الأطباء ذلك لعدم تواجد سليمان بالمصحة .. انا آسفة ياجيدا اني مشيت وسيبتك وانتي تعبانة .. بس للأسف إضطريت امشي .. اه ما هو حسام قال لي .. قال لك ايه بقي.. قال إن مامتك كلمتك وانتي اضطريتي تنزلي.. وصدقتيه ؟! اه صدقته هكدبه ليه ؟!
اقرأ المقال
Jul 21, 2020 - ياسمين حمدي
بعد أن رأينا زين وقضينا بعض الوقت بالمشفي .. قال لي سليمان .. جيدا لازم تروحي تستريحي .. ارجوكي اسمعي...
اقرأ المقال
Jul 20, 2020 - ياسمين حمدي
اخيرا صحيتي طمنيني عليكي بقيتي كويسة؟! انت فين ياسليمان وايه ايلي جاب حسام هنا ؟! حبيبتي انتي كنتي تعبانه مقدرتش...
اقرأ المقال
Jul 20, 2020 - ياسمين حمدي
عندما رحل سليمان .. أخذت دش ساخن ثم شربت كوبا من القهوة وتمددت على الأريكة أمام شاشه التلفاز لأشاهد فيلما...
اقرأ المقال
Jul 19, 2020 - ياسمين حمدي
زلنا جميعا المرضي والأطباء ..وبدأنا اليوم.. قمت بأعطاء فلاشة الي حسام ليقوم بتشغيل الاغاني التي اخترتها بعناية .. كلها تفاؤل...
اقرأ المقال
عرفت أن السبب وراء غيرة سليمان من حسام هو أنه شخص سئ السلوك .. وعرفت سبب تشبث رنين بسليمان طوال هذه السنوات.. يجب أن آخذ حذري من حسام .. ولكن هل من الممكن أن يفكر في حبيبة صديق عمره .. ولما لا ؟! أنه اصلا من البداية فعل ذلك حينما كان سليمان علي وشك الارتباط برنين حينها أخبره أنه يحبها وجعله يتركها لأجله .. هل كان يحب رنين بالفعل أم أنه يريد اي شئ بيد سليمان .. هل يمكن أن يكون مريض بالغيرة من سليمان .. جيدا .. نعم ياصفاء؟! مالك فيه حاجه ؟! لا مفيش.. طيب يلا عشان نبدأ ال splash day .. أه اوك جاية حالا .. يانهار ابيض انا نسيت الشنطه ايلي كان فيها هدومي .. ياخبر طيب وبعدين ؟! خلاص بقي هعمل ايه ..مش مشكلة كده كده الجو حر النهارده .. لا حاولي طيب بقدر الإمكان ماتبليش نفسك عشان ماتبرديش .. ذهبت لاحضار المرضي ولكن حينها سمعت احد يضحك بصوت مرتفع ولا يكف عن الضحك .. مين ايلي بتضحك كده ياصفاء ..
اقرأ المقال
Jul 19, 2020 - ياسمين حمدي
طيب يابني بقولك .. ايه ياحبيبتي .. روح انت بقي ناملك ساعتين وارتاح .. وانا هفضل مع زين .. لا طبعا...
اقرأ المقال
Jul 19, 2020 - ياسمين حمدي
ذهبت وتركت سليمان .. ثم أوصلني حسام الي البيت ولكن وجدت طريقته معي غريبه .. يتصرف معي كما لو كنا...
اقرأ المقال
Jul 19, 2020 - ياسمين حمدي
في ذلك الوقت قد تجمع المرضي السيدات في الجيم وبدأنا كلاس الزومبا ..كنت قد خلعت حجابي وارتديت ملابس رياضية...
اقرأ المقال
Jul 19, 2020 - ياسمين حمدي
دخلنا ثلاثتنا من باب المصحة وفي غفلة مني وجدت حسام قد أمسك بيدي عندما رأي رنين تمر أمامنا .. لم...
اقرأ المقال
احنا هنمثل أننا بنحب بعض .. وبعدين هنشوف لو غارت عليك واتخانقت معاك يبقي بتحبك فعلا .. لو كبرت دماغها يبقي انت كان بيتهيألك .. بص مبدأيا كده احنا هنروح الشغل سوا كل يوم وهنمشي سوا .. طيب وسليمان ؟! عادي احسن خليه هوه كمان يتحرك ويعترفلي أنه بيحبني .. لا انتي ماتعرفيش سليمان .. ليه هيعمل ايه يعني ؟! سليمان عصبي جدا جدا مايغركيش أنه طيب وحنين لما بيقلب ممكن اصلا والله يضربني؟ بتتكلم بجد؟. ايوه والله .. طيب ولو برضو خلينا في الخطه مؤقتا ولو سليمان عمل قلق نبقي نحكيله وندخله معانا في الخطة ..رن الهاتف فجأه .. ايه ده سليمان بيتصل .. طيب ردي عليه ..
اقرأ المقال
Jul 19, 2020 - ياسمين حمدي
نزلنا انا وحسام ثم ركبنا سيارته .. كنا وشك الإنطلاق ولكن فجأه وجدنا أحد ما يفتح الباب ويركب في الخلف...
اقرأ المقال
Jul 19, 2020 - ياسمين حمدي
بدأت بتنفيذ خطة التطوير العلاجي بالمصحة .. ارتبطت بالمرضي والزملاء .. أحببت المكان وشعرت بالألفة .. كنت لا أطيق الساعات...
اقرأ المقال
Jul 15, 2020 - ياسمين حمدي
ذهبت لأتابع الغرف التي سأبدأ بالعمل من خلالها وجدت العمال قد أوشكوا علي الانتهاء من تشطيبها ثم وجدت رساله من...
اقرأ المقال
Jul 15, 2020 - ياسمين حمدي
بعد أن صليت جلست لأقرأ ما تيسر القرآن بالفعل شعرت بالارتياح زال همي واستعدت نفسي نمت بإستغراق وقمت مرتاحة .....
اقرأ المقال
قالت رنين .. انا مكنتش اقصد ايلي فهمتيه انا بس كان قصدي اني سمعت الكلام ده مش جديد عليا وقرأته قبل كده وعموما يعني ماتزعليش .. بعد اذنكم .. خرجت رنين وهممت بالخروج .. جيدا .. نعم .. مالك شكلك متضايقة . . لا عادي بس مصدعة شوية .. الف سلامة اجيبلك مسكن .
اقرأ المقال
Jul 14, 2020 - ياسمين حمدي
ذهبت لأتفقد الغرف وتعرفت على معظم المرضي بالمشفي .. أوجع قلبي كثيرا أنني وجدت معظمهم في سن العشرينات والثلاثينات أكثر...
اقرأ المقال
Jul 14, 2020 - ياسمين حمدي
طيب اسمحلي استأذن الوقت أتأخر جدا .. هنمشي سوا لازم اوصلك .. لا شكرا معايا عربيتي .. زي ما...
اقرأ المقال
Jul 12, 2020 - ياسمين حمدي
تالت حاجة بقي العلاج النفسي بالحركة وده بقي ينقسم لشقين ( علاج بالرقص وعلاج بالرياضة) سمعت ضحكة سليمان لأول مرة .....
اقرأ المقال
Jul 12, 2020 - ياسمين حمدي
اكتب بقي عندك بين قوسين ( خطة التطوير العلاجي ).. أولا العلاج بالطبيعة .. يعني ايه ؟ ده يادكتور اتجاه العيادات النفسية...
اقرأ المقال
بصي ياجيدا بالنسبة لطبيعة شغلك انا بصراحة في الاول كده عاوز استغلك في شوية حاجات مالهاش علاقة بمجال دراستك .. ازاي يعني ..الاول بس عاوز اعرف انتي موافقة والا لأ .. مش أما اعرف الاول موافقه على ايه .. موافقة انك تعملي اي حاجة تخلي المكان ده يقف على رجله تاني حتي لو مش من اختصاصك .. ايوه طبعا موافقة .. بس قول لي اعمل ايه ؟! .. سكت قليلا ثم قال ..انتي ايلي هتقوليلي ياجيدا .. قالها بهمس ..وانا بداخلي : وبعدين بقي في قلبي ايلي عمال يدق ده .. ايه الهبل ايلي انا فيه ده انا عمري ماكنت كده .. مالك ياجيدا ..مش هتقوليلي .. اقول لحضرتك ايه بس ؟!
اقرأ المقال
Jul 4, 2020 - ياسمين حمدي
بقيت جالسة بالغرفة حتى مللت .. لم يأتي أحد ليخبرني ماذا سأفعل أو متي سأبدأ بممارسة عملي .. خرجت من الغرفة...
اقرأ المقال
Jun 30, 2020 - ياسمين حمدي
غلبني النوم في مكاني . ثم استيقظت علي آذان الظهر وقد تكسرت عظامي من النوم علي الأرض ..ذهبت الي سريري...
اقرأ المقال
Jun 30, 2020 - ياسمين حمدي
كنت أركض بالحلم حافية القدمين وانا أرتدي ثوبا قصير من الشيفون الأبيض .. كنت سعيدة وانا اركض .. كنت أضحك...
اقرأ المقال
Jun 30, 2020 - ياسمين حمدي
اهلا بحضرتك .. هدخل في الموضوع علي طول .. تحبي تبدأ شغل معانا من امتي ؟! أنا؟.. ايوه انتي .. غريبة .....
اقرأ المقال
هممت بالوقوف حين دخل .. ولكن قال بصوت هادئ اتفضلي اقعدي اهلا بيكي ..اهلا بحضرتك .. انا دكتور سليمان صاحب المصحة .. آسف اني اتأخرت .. لا عادي مفيش مشكلة .. انا دكتورة جيداء... أشار بيده ليوقفني .. فسكت ثواني يادكتوره تحبي تشربي ايه الأول .. لا شكرا مش عاوزه. ساد الصمت لفترة طويلة ..وهو ينظر إلي سيرتي الذاتية ويقرأها بعناية ثم قال .. أحب أعرف بمنتهي الصراحة ايه رأيك في المصحة .. بصراحة طبعا انا آسفه اني هقول كده بس المكان هنا مش مؤهل ابدا .. يعني المكان بيخوف والجنينة تقبض القلب .. مفيش اي أنشطة ..ولا شفت حد من المرضي خارج غرفته من ساعة ماجيت .. حاسه اني دخلت سجن للعقاب مش مصحة نفسية للعلاج ..
اقرأ المقال
Jun 30, 2020 - ياسمين حمدي
استقبلني علي البوابة رجل مسن بشرته سمراء ذو ذقن بيضاء طويلة ..اهلا يابنتي اؤمري.. انا عندي مقابلة .. آه انتي الدكتورة...
اقرأ المقال
Jun 30, 2020 - ياسمين حمدي
ذهبت من بيت خالتي وانا اشعر بحزن دفين داخل أعماق قلبي .. كان لدي امل في أن يكون لدي في...
اقرأ المقال
Jun 30, 2020 - ياسمين حمدي
سافرت الي القاهرة وذهبت الي شقة جدتي رحمة الله عليها ..وجدتها وقد ملأها التراب وعشش العنكبوت بكل ركن فيها .....
اقرأ المقال
Jun 30, 2020 - ياسمين حمدي
انا جيداء طبيبة نفسية بمصحة رفق .. بدأت قصتي منذ أن ماتت أمي وانا في السنة الأولى بالجامعة .. تزوج...
اقرأ المقال
مقالات الكاتب الأكثر شعبية