مصحة رفق الموسم الأول - الجزء 2

سافرت الي القاهرة وذهبت الي شقة جدتي رحمة الله عليها ..وجدتها وقد ملأها التراب وعشش العنكبوت بكل ركن فيها .. طلبت من بواب العمارة أن يأتي لي بأحد لتنظيف الشقة ..

حافظت علي تلاوة سورة البقرة بالبيت يوميا .. كي أشعر بالارتياح والطمأنينة ..

ذهبت لشراء طلاء للحوائط بألواني المفضلة الأبيض والرمادي وقليل من الوردي الفاتح .. وبدأت بطلاء جدران الشقة بنفسي بعد أن تخلصت من كل قطعة أثاث بالبيت ..

نزلت واشتريت أشيائي .. فقط سرير وسجادة صغيرة وركنة ودولاب وشاشة تلفاز كبيرة ..

ثم اشتريت سيارة وذهبت بعد استلامها مباشرة لزيارة خالتي .. كانت عاطفية وحنونة مثل أمي .. لم تكف عن البكاء مذ أن ذهبت اليها وصممت أن أقيم معها لبضع أيام .. لم أكن أريد أن أحزنها فبقيت.. قد كان لديها ابناء كثيرون ولكن جميعهم تزوجوا ما عدا ابن خالتي أدهم .. كان شخص خفيف الدم دائم المزاح .. لا يكف الجميع عن الضحك حين يجلس معنا .. شخص مريح للغاية لا تمل ابدا من الجلوس معه ولو لعشر ساعات متواصلة .. شعرت أنني وللمرة الأولي سيكون لي أخ ورفيق استند إليه ..كنت سعيدة جدا خلال فترة إقامتي عند خالتي.   لم استشعر هذه الألفه والمحبة من قبل فقد كان بيتنا هادئ لا تسمع صوتا لثلاثتنا .. إذا مررت من جانب بيتنا مرة ستظن أن هذا بيتا مهجورا منذ سنوات ..

وفي يوم عندما استيقظت علي صوت ما بالغرفة وجدت أدهم جالسا بجانبي علي حافة السرير .. انتفضت وقمت مسرعة .. 

فيه ايه يا أدهم ؟! 

أدهم يتحدث بصوت منخفض . . مالك اتخضيتي كده شوفتي عفريت ..

لا بس مش من الادب انك تدخل عليا الاوضه وانا نايمة ..

قال بهمس .. ايه ياجوجو فيه ايه انتي مكبرة الموضوع اوي انا داخل اصحيكي عشان تفطري .. قلت بصوت أشبه للصراخ .. طيب لو سمحت اطلع بره ..

مالك يابنتي عامله زي مايكون جاية من الارياف كده مش من لندن ..قالها وهو يضحك ضحكة مستفزة 

بص انا بحاول أتمالك اعصابي علي قد ما اقدر .. اولا انا اسمي جيداء مش جوجو ومابحبش حد يدلعني .. ثانيا الأجانب علي فكرة مش زي ما انت فاكر .. هما عندهم خصوصية ومابيحبوش حد يتعدي علي خصوصيتهم ..مش حاجه حلوه بالنسبالهم يعني أنك تقتحم علي حد اوضة نومه من غير استئذان .. طيب ياستي آسف .. قالها وهو يضع يده علي كتفي .. فدفعتها وقلت بمنتهي الهدوء .. اوعي بس ايدك ويلا أخرج من فضلك ..

بعد أن خرج أدهم شعرت بالضيق والإستياء .. فقررت أن ارحل بنفس اليوم ولكن أصرت خالتي أن ابقي حتي اليوم التالي لانه يوم الجمعه ..يوم التجمع العائلي ..سيحضر الجميع أبناءها وزوجاتهم ..ألحت علي كثيرا ..حتي وافقت .. ولكن في الليل وجدت أدهم يفتح باب الغرفة ببطئ ويدخل .. انتي نمتي ..

لا مانمتش ..

طيب انا مش جايلي نوم ماتيجي نشوف فيلم والا اي حاجة وناكل فشار .. لا شكرا عاوزه انام ..

اقترب مني ولمس جسدي بمنتهي الوقاحة وقال انتي جميلة اوي ..وهم بتقبيلي فصفعته علي وجهه ودفعته ..انت متخلف يابني انت شيل ايدك انت باين عليك اتجننت .. اتجننت ليه بس .. وهجم علي مثل الحيوان ودفعني الي السرير .. فصرخت وأمسكت بكوب الماء الذي كان بجانبي وضربته برأسه حتي سال دمه .. جاءت خالتي علي صوتي ..ورأت ولدها عديم التربية قد تمدد علي السرير فاقد الوعي وقد سالت دماؤه علي رأسه وملابسه .. نظرت إلي في صمت ..من الواضح أنها فهمت كل شئ دون أن تسأل..قلت لها انا اسفه يا خالتو مضطرة امشي ..لممت أشيائي وارتديت ملابسي بمنتصف الليل ..

ياجيدا استني حقك عليا انا ..طيب علي الأقل استني للصبح .. والله ما اعرف ازاي الحيوان ده عمل كده ..

عادي يا خالتو انا فاهمه كويس .. ده شئ متوقع من واحد زي أدهم .. هو مفكر اني كنت عايشه بره زي الاجانب واني ممكن اعمل حاجه زي كده عادي ..

بس انا لحسن الحظ  امي ربتني وانتي بكل أسف ماربتيهوش كنت بحسب اني لقيت أخ اتسند عليه لكن للأسف طلعت غلطانة ..يلا سلام ياخالتو..

يابنتي استني بس ..

يتبع

مصحة رفق الموسم الأول - الجزء 3

ما رأيك بما قرأت؟
اذا أعجبك المقال اضغط زر متابعة للكاتب و شاركه مع الأصدقاء على مواقع التواصل الاجتماعي حتى يتسنى للكاتب نشر المزيد من المقالات الجديدة و المفيدة و الإيجابية..

هل تحب القراءة؟ كن على اطلاع دائم بآخر الأخبار من خلال الانضمام مجاناً إلى نشرة جوَّك الإلكترونية

تعليقات
نهى عمارة - Jun 30, 2020 - أضف ردا

جميله جدا منتظرة الباقي

يجب أن تكون مسجل دخول لإضافة تعليق.
محمد لطفى طلبة - Jul 10, 2020 - أضف ردا

جملية ماشاء الله ياريت تكملوا الأجزاء للآخر

يجب أن تكون مسجل دخول لإضافة تعليق.
Do Yosof - Jul 10, 2020 - أضف ردا

جميله جدا

يجب أن تكون مسجل دخول لإضافة تعليق.
شيماء لطفى - Jul 10, 2020 - أضف ردا

طريقة كتابتك حلوه اوووووي 😍

يجب أن تكون مسجل دخول لإضافة تعليق.
اسلام ابوبكر عبدالعزيز محمد - Aug 3, 2020 - أضف ردا

فين المصحة اللى انتى بتشتغلى فيها انا محتاج اتابع مع دكتور سيكولوجى

يجب أن تكون مسجل دخول لإضافة تعليق.

يجب أن تكون مسجل دخول لإضافة تعليق.

مقالات ذات صلة
نبذة عن الكاتب

كاتبة قصص وروايات